Hyresgästinformation

Här ser du information och de villkor som gäller när du är hyresgäst hos oss. Vi förväntar oss att dessa följs och respekteras.

Andrahandsuthyrning: Om det finns beaktansvärda skäl kan du ansöka om att temporärt hyra ut lägenheten i andra hand. Exempelvis om du arbetar eller studerar på en annan ort under en begränsad tid, provbor som sambo (max 1 år), eller planerar att bo utomlands en längre tid. För att hyra ut i andra hand måste du först erhålla vårt skriftliga godkännande. Att hyra ut utan detta godkännande kan resultera i uppsägning. Kom ihåg att du som förstahandshyresgäst alltid är ansvarig för lägenheten och att hyran betalas i tid.

Autogiro: Vi erbjuder möjligheten att betala din hyra med autogiro. På förfallodagen dras hyresbeloppet automatiskt från ditt konto, vilket säkerställer att hyran alltid betalas korrekt och utan extra kostnader. Kontakta oss så skickar vi en blankett för autogiro. När autogirot är igång ser du det på hyresavin, där beloppet markeras som ”makulerat”. Du är ansvarig för att det finns täckning på kontot, annars måste du se till att betalningen sker på annat sätt.

E-faktura: För att ansluta dig till e-faktura, logga in på din internetbank och sök efter ”e-faktura” i menyn. Sök upp vårt företagsnamn som mottagare för att göra betalningarna smidigare och mer överskådliga.

Betalning av hyra: Hyran ska betalas som en förskottsbetalning senast sista vardagen före varje månadsskifte. Vi skickar ut avier för betalning, men även om du inte mottar någon avi är det din skyldighet att betala hyran i tid. Försenad betalning kan leda till inkasso och upprepade förseningar kan innebära förlust av hyresrätten.

Brandsäkerhet: Vi ser till att alla våra lägenheter är utrustade med fungerande brandvarnare som är monterade i halltaket. Om någon brandvarnare saknas eller inte fungerar, ber vi dig att omedelbart rapportera detta till oss. Som hyresgäst är du ansvarig för att regelbundet kontrollera brandvarnaren och byta batterier vid behov. För extra säkerhet, om du har barn och husdjur, använd gärna barnsäkerhetspärren på spisen för att undvika oönskade händelser. Vi ber också att du undviker att förvara några föremål i trapphuset/vilplanet och använder de anvisade platserna för cyklar och barnvagnar. Det är också viktigt att inget brandfarligt eller exploderande material förvaras i lägenhetsförrådet/lägenheten, och att mopeder/motorcyklar inte förvaras i källaren eller förrådet, eftersom detta räknas som brandfarligt material.

Fiber via Fibero: De flesta av våra fastigheter är uppkopplade till Fiberos öppna fiber, vilket ger dig möjlighet att själv välja din bredbandsleverantör. För mer information om detta, besök gärna www.fibero.se

Hänsyn till grannar: För att skapa en trivsam boendemiljö är det viktigt att ta hänsyn till sina grannar. Några enkla regler att tänka på är att vara hänsynsfull när du spelar något instrument, lyssnar på radio eller tittar på TV. Undvik att spela högt, särskilt på kvälls- eller nattetid, för att inte störa dina grannar. Vi ber dig även att inte mata fåglar från balkongen eller fönsterblecket, då det kan skapa nedskräpning och locka till sig oönskade gäster som råttor. Vänligen undvik att kasta cigarettfimpar från balkongen och skaka mattor eller sängkläder från balkongen eller fönstren sent på kvällen, eftersom det kan vara störande för andra boende. Om du har husdjur, är det ditt ansvar att se till att de inte stör grannarna. Vid eventuella störningsproblem finns det ett avtal om störningsjour i alla våra fastigheter, och du kan nå Addici på telefonnummer 020-310 010.

Hemförsäkring: Vi rekommenderar att du som hyresgäst har en hemförsäkring som skyddar dig vid eventuella olyckor som inbrott, brand eller översvämning. En hemförsäkring kan vara till stor hjälp om du inte kan bo i lägenheten på grund av skador. Kontakta ditt försäkringsbolag för mer information om vilket skydd som passar dig bäst.

Hyresnivå: Hyresnivån bestäms genom en årlig förhandling mellan hyresvärdarna och hyresgästföreningen, vilket garanterar rättvisa och konkurrenskraftiga priser för våra hyresgäster.

Lägenhetsbyte: Om du överväger att byta lägenhet, antingen inom eller utanför våra kretsar, behöver du först få vårt tillstånd. Vid externt byte ska du lämna in en bytesansökan som du kan få genom att kontakta oss. Vi behandlar bytesärenden inom 1-3 månader från det att vi fått alla nödvändiga ansökningshandlingar.

Uppsägning: Alla uppsägningar måste göras skriftligen och underskrivas av samtliga parter som har skrivit under kontraktet. Uppsägningen ska vara oss tillhanda senast den sista dagen i månaden för att vara giltig. Enligt hyreslagen är uppsägningstiden tre kalendermånader. Under uppsägningstiden är du skyldig att visa lägenheten för nästa tilltänkta hyresgäst. Förkortad uppsägningstid kan i vissa undantagsfall beviljas, men normalt bör du räkna med tre månaders uppsägningstid.

Flytt: När du flyttar måste du göra en flyttanmälan till Skatteverket för att få rätt folkbokföringsadress. Anmäl flytten i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till myndigheter och företag. Om du önskar eftersändning av din post kan du beställa detta hos Svensk adressändring. Tänk även på att ändra eller säga upp ditt elabonnemang i samband med flytten.

Städning vid utflytt: När du lämnar lägenheten ska den vara välstädad och i gott skick för nästa hyresgäst. Se till att även förrådsutrymmen och balkong är städade. Om städningen inte är tillräckligt utförd, kan vi behöva debitera dig för de kostnader som uppstår. Du kommer få städtips och en checklista tillsammans med bekräftelsen av din uppsägning. Kontakta oss för att boka en besiktningstid.