Frågor och svar

Varumärke/grafisk design

Vad är dina priser? Vad kostar en logotyp?

Jag har olika paket att välja mellan; endast logotyp eller varumärkesidentite med logotyp. Det är de färdiga paketen men jag är alltid öppen för att skräddarsy en lösning för ditt behov då allas behov är unika. Jag har inga fasta priser utan allt preciseras i en offert. Det finns inget facit med hur mycket en design kostar för kund 1 kontra kund 2. Allt beror på dig som kund, timing, budget, inflytande, anda och relationen.

Kan jag prenumerera på grafisk design?

Ja, det är min tjänst Design On-Demand. Det innebär att du vet att du behöver regelbunden hjälp med grafisk design i din verksamhet. Tillsammans uppskattar vi hur många timmar per månad du behöver, minst 5 och max 30. Du betalar sedan en fast kostnad för antalet timmar vi kommit överens om och du kan därefter skicka förfrågningar på saker du behöver få designat.

Jag får tillgång till ditt varumärke (färger, typsnitt, bilder o.s.v) som gör att jag kan skapa innehåll i ditt företags namn. Du får materialet inom max fem arbetsdagar.

Kan jag anlita dig för mindre grafiska uppdrag?

Givetvis! Du kan anlita mig för att ta fram t.ex. digitala bilder till sociala medier, trycksaker och andra grafiska bilder. Bara hör av dig med vad du behöver så startar vi där.

Ska jag anlita en dig som frilansare eller en vanlig byrå?

Eftersom du är här antar jag att du vill arbeta direkt med den person som designar ditt varumärke och vara säker på att den personen förstår din verksamhet fullt ut istället för att hamna mellan teamen på en av de stora byråerna. Dessutom är frilansare generellt billigare. Mer för pengarna med andra ord!

Hemsida

Kan jag sköta hemsidan själv?

Självklart. Jag använder WordPress-temat Divi som är ett av de ledande i branschen. Divi gör det möjligt för dig att redigera texter, bilder och layout i ett visuellt läge, där det du ser är det du får. Vid avslutat uppdrag har vi en genomgång där jag visar dig grunderna i hur du redigerar innehållet på hemsidan. Vill du inte fördjupa dig i det kan du bara lämna det till mig för ett månatligt supportavtal.

Hur lång tid tar det att bygga min hemsida?

Jag förstår att du vill komma igång så fort som möjligt! Från introduktionsmöte till prototypskiss till färdigt resultat brukar det ta ungefär 2-4 veckor. Detta förutser att vi har en god och regelbunden kontakt genom uppdragstiden.

Vad kostar en hemsida?

Budgeten är en av de mest kritiska och avgörande faktorerna när man som kund vill ha en ny hemsida och som definierar vart man i slutändan vänder sig. Jag har inga fasta priser på de hemsidor jag bygger utan alla får skräddarsydda offerter baserat på hemsidans storlek, funktioner och totala omfattning. En hemsida från mig kostar minimum 10 000 kr vilket avser en one-pager.

Varför ska jag köpa en hemsida av dig?

När du köper en hemsida av mig på The Creative Co. kan du vara säker på att du får mycket värde för pengarna, det kan mina tidigare kunder som köpt hemsida intyga. Förutom min noggrannhet och öga för detaljer skräddarsyr jag hemsidan efter just ditt behov och använder aldrig färdiga mallar då din hemsida kan riskera att se billig, slarvig eller vanlig ut. Din hemsidesresa hos mig ser ut något i stil med det här:

1. Du får berätta om ditt företag och dina behov och varför du vill ha en hemsida.
2. Du lämnar referenser eller sidor du inspireras av.
3. Jag designar upp en fungerbar och interaktiv prototyp av din hemsida – så du får en känsla direkt och kan ge feedback.
4. Jag bygger din hemsida identisk med prototypen, här lämnas inget åt slumpen. Allt kommer med.
5. Sidan anpassas för alla enheter – dator, surfplatta och mobil.
6. Efter färdigställandet genomför jag en överlämning på ca 30 minuter med dig där du får inlogg och jag visar dig hur du administrerar sajten på egen hand. Detta om du vill göra det själv i framtiden – annars köper du ett supportavtal.
7. Klart! Du får två veckors post-projekt-support om du vill ändra något i design, layout eller innehåll.

Grafisk retainer

Förklara tjänsten Grafisk retainer för mig

Grafisk retainer är en månatlig tjänst som baseras på en fast månadskostnad. Det betalas i förskott varje månad innan arbete beställs. I grund och botten köper du en fast mängd timmar i mitt schema som fördelas jämnt under månadens veckor.

Baserat på det paketet du väljer kommer jag blockera mitt schema med antalet timmar varje månad och planera min arbetsbelastning därefter. Du har sinnesfrid och vet att du kommer att få en förutbestämd mängd arbete varje månad.

Mina Retainer-kunder har prioritet i min arbetstid, vilket betyder att jag prioriterar uppdrag och förfrågningar från mina Retainer-kunder före övriga uppdrag som kommer in i min verksamhet.

Vad kan jag beställa varje månad?

På sidan om Grafisk retainer listar jag flera exempel på saker du kan beställa. Det enklaste är om du frågar mig om du behöver hjälp med något mer specifikt.

Kan jag avsluta när som helst?

En Grafisk retainer binds i 3, 6, 9 och 12-månaders intervaller. Du kan avsluta vårt samarbete när du vill, men betalar för evetuell återstående period som vi kommit överens om.

Vad händer om jag inte använder alla timmar en månad?

Eventuell oanvänd tid nollställs vid månadens slut och kan inte sparas, för att inte riskera överbelastning.

Hur beställer jag arbete?

Jag använder Trello som plattform för att hantera inkommande uppgifter, där bjuder jag in dig som användare. Uppgifter placeras på en anslagstavla i en ”backlog” – där jag betar av en efter en. Du kan även lägga uppgifter i prio-kolumnen, då fokuserar jag på dem först. När jag är klar får du ett mail om att revidera och eventuellt ge feedback på jobbet.

Färdigt arbete levererar jag i en yta vi kommit överens om, t.ex. Google Drive.

Fullständiga villkor

  • Vi inleder med ett åtagande om 3 månader. I slutet av perioden utvärderar vi tiden som gått för att säkerställa att antalet timmar passar ditt företags behov. Efter det kan du välja mellan perioder om 3, 6, 9 eller 12 månader.
  • Paketet du valt delas upp i så jämnt antal timmar per vecka som det går. Om du valt t.ex. 20 timmar per månad går det inte att begära 10 timmars arbete en vecka och 5+5 timmar resterande veckor. Detta då tiden fördelas jämnt mellan alla kunder med Retainer-tjänsten. Om du får ett ett oväntat behov och dina timmar för veckan redan förbrukats kan jag i mån av tid möta behovet för samma rabatterade timpris, men det läggs som tilläggskostnad ovanpå månadskostnaden.
  • Oanvända timmar för veckan förfaller inför nästkommande vecka. Detta för att säkerställa att jag kan allokera tid för dina och de andra Retainer-kundernas projekt varje vecka och planera mitt arbete därefter.
  • Jag fakturerar den första dagen i varje månad. Fakturan innehåller månadsavgiften för den kommande månaden och eventuell debiterad övertid från föregående månad.
  • Jag klockar allt arbete minutiöst och du får en rapport med varje faktura vad tiden har lagts ned på.

Annan fråga?